Η πελματιαία απονευρωσίτιδα είναι φλεγμονή της πελματιαίας απονεύρωσης.

Η πελματιαία απονεύρωση είναι ένα παχύ στρώμα συνδετικού ιστού το οποίο, ξεκινά από την κατώτερη επιφάνεια της πτέρνας και στηρίζει τους μύες του πέλματος. Η χρόνια φλεγμονή της απονεύρωσης προκαλεί την παραγωγή έκτοπου οστού (άκανθα) στο σημείο έκφυσής της στην πτέρνα, γεγονός το οποίο είναι εμφανές στον απλό ακτινολογικό έλεγχο.

Για αυτό το λόγο, η πάθηση συχνά χαρακτηρίζεται και ως “άκανθα πτέρνας”. Ο όρος είναι λανθασμένος καθώς, η άκανθα είναι αποτέλεσμα της απονευρωσίτιδας και όχι η αιτία του προβλήματος.

plantar fasciitis 2

Η πελματιαία απονευρωσίτιδα είναι ένα σύνδρομο υπέρχρησης. Αθλητικές και επαγγελματικές δραστηριότητες που απαιτούν παρατεταμένο βάδισμα, τρέξιμο και ορθοστασία, προκαλούν συνεχείς μικροτραυματισμούς στην απονεύρωση, με αποτέλεσμα τη φλεγμονή της.

Οι ασθενείς με πελματιαία απονευρωσίτιδα παραπονούνται για

• πόνο στο πέλμα
  • αίσθημα καύσου
  • αδυναμία βάδισης.

Χαρακτηριστικά, ο πόνος και ο καύσος είναι έντονα τις πρωινές ώρες, ιδίως μετά την έγερση από την κλίνη και υποχωρούν σταδιακά με τη βάδιση. Στο τέλος της ημέρας, μετά από παρατεταμένη ορθοστασία ή περπάτημα, τα συμπτώματα επανέρχονται.

Η διάγνωση της πάθησης γίνεται κλινικά. Πιθανότατα, σε απλό ακτινολογικό έλεγχο να φανεί η άκανθα της πτέρνας, χωρίς ωστόσο αυτό να αποτελεί παθογνωμονικό σημείο της πάθησης.

Η θεραπεία είναι κυρίως συντηρητική ( μη χειρουργική) και περιλαμβάνει

• διατάσεις πέλματος
  • διατάσεις γαστροκνημίας (γάμπας)
  • φυσικοθεραπεία
  • κρουστικό υπέρηχο
  • νάρθηκες
  • εχγύσεις platelet rich plasma (PRP)

Κατά κανόνα, τα παραπάνω μέτρα είναι αποτελεσματικά και ο ασθενής με πελματιαία απονευρωσίτιδα ανακουφίζεται από τα  συμπτώματα που τον ενοχλούν. Σε σπάνιες περιπτώσεις με εμμένουσα συμπτωματολογία, πιθανόν να χρειασθεί να καταφύγουμε και στις εγχύσεις κορτιζόνης ή ακόμα και στον χειρουργικό καθαρισμό της φλεγμαίνουσας απονεύρωσης.