Συνήθως, με τον όρο «οστεοαρθρίτιδα ώμου» αναφερόμαστε στην αρθρίτιδα της γληνοβραχιόνιας άρθρωσης (άρθρωση μεταξύ ωμοπλάτης και βραχιονίου). Η ωμοπλάτη σχηματίζει μια ειδική εσοχή- κοιλότητα, την ωμογλήνη, η οποία υποδέχεται την κεφαλή του βραχιονίου. Τόσο η ωμογλήνη, όσο και η βραχιόνιος κεφαλή, καλύπτονται από ένα λεπτό στρώμα συνδετικού ιστού που ονομάζεται αρθρικός χόνδρος. Ο αρθρικός χόνδρος καθιστά τις επιφάνειες της ωμογλήνης και της βραχιόνιας κεφαλής λείες, ελαττώνοντας τις τριβές που παράγονται μεταξύ των δύο αυτών οστών κατά τις κινήσεις του ώμου.

αρθρίτιδα ώμου 2

Η οστεοαρθρίτιδα ώμου  είναι αποτέλεσμα της εκφύλισης και της σταδιακής καταστροφής του αρθρικού χόνδρου που καλύπτει την ωμογλήνη και την κεφαλή του βραχιονίου.

αρθρίτιδα ώμου 1

Οι αρθρικές επιφάνειες γίνονται σκληρές και τραχείες, με αποτέλεσμα να παράγεται τριβή και να προκαλείται πόνος κατά τις κινήσεις του ώμου.

Κλινικά, η οστεοαρθρίτιδα ώμου (γληνοβραχιόνιας άρθρωσης) εκδηλώνεται με:

• διάχυτο πόνο στον ώμο,
  • περιορισμό των κινήσεων και
  • αίσθημα τριβής των αρθρικών επιφανειών.

Τόσο ο πόνος, όσο και ο περιορισμός του εύρου κίνησης συμβαδίζουν με το στάδιο της νόσου. Αρχικά τα συμπτώματα είναι ήπια αλλά, στην εξέλιξη της νόσου  ο πόνος γίνεται νυκτερινός και βασανιστικός, με αποτέλεσμα ο ασθενής να αδυνατεί να χρησιμοποιήσει τον ώμο του ακόμα και στις πιο απλές καθημερινές δραστηριότητες (προσωπική υγιεινή, ένδυση).

Κατά την κλινική εξέταση του ασθενούς, ο θεράπων ιατρός θα διαγνώσει την οστεοαρθρίτιδα ώμου με βάση το ιστορικό και τα αντίστοιχα κλινικά ευρήματα. Η διάγνωση επιβεβαιώνεται και απεικονιστικά με απλές ακτινογραφίες.

Γενικά, τα ακτινολογικά ευρήματα της νόσου σχετίζονται με το βαθμό της κλινικής εικόνας και περιλαμβάνουν:

• Σκλήρυνση των αρθρικών επιφανειών
  • Στένωση του μεσάρθριου διαστήματος (μικραίνει η απόσταση μεταξύ των αρθρικών επιφανειών)
  • Κύστεις
  • Οστεόφυτα (σχηματισμός έκτοπου αντιδραστικού οστού)

Γενικά, η διενέργεια υπερηχογραφήματος, αξονικής ή μαγνητικής τομογραφίας δε συνίσταται. Η ορθή κλινική εξέταση του ώμου του ασθενούς δίνει στον θεράποντα ιατρό τις απαραίτητες πληροφορίες για την κατάσταση του στροφικού πετάλου, των συνδέσμων και των υπόλοιπων μαλακών μορίων της άρθρωσης. Περαιτέρω απεικονιστικός έλεγχος πιθανόν να χρειασθεί σε περίπτωση που ο ιατρός επιθυμεί να διαλευκάνει μια μη τυπική κλινική εικόνα ή πρόκειται να προχωρήσει σε χειρουργική θεραπεία και ο επιπλέον έλεγχος είναι απαραίτητος για την εφαρμογή συγκεκριμένων χειρουργικών τεχνικών.” Κόλλιας Γεώργιος

Η αντιμετώπιση της αρθρίτιδας αρχικά περιλαμβάνει συντηρητικά (μη χειρουργικά) μέτρα ενώ, σε προχωρημένη νόσο η θεραπεία είναι μόνο χειρουργική.

Η οριστική αντιμετώπιση της οστεοαρθρίτιδας επιτυγχάνεται με την εφαρμογή της ολικής αρθροπλαστικής ώμου.

ολική αρθροπλαστική ώμου 2

Τύποι αρθρίτιδας ώμου