ασβεστοποιός τενοντίτιδα υπερακανθίου-1

Ασβεστοποιός τενοντίτιδα αριστερού ώμου. Το κίτρινο βέλος υποδεικνύει τη συγκέντρωση κρυστάλλων ασβεστίου.

Η ασβεστοποιός τενοντίτιδα αποτελεί συγκεκριμένη μορφή τενοντίτιδας και το μοναδικό είδος φλεγμονής του στροφικού πετάλου που διαγιγνώσκεται με απλό ακτινογραφικό έλεγχο. Αφορά στην πλειοψηφία των περιπτώσεων τον υπερακάνθιο και παρατηρείται στα πλαίσια ενός χρόνιου συνδρόμου πρόσκρουσης ή μιας χρόνιας τενοντίτιδας. Ονομάζεται ασβεστοποιός γιατί χαρακτηρίζεται από τη συσσώρευση ασβεστίου στο σημείο τραυματισμού ή φλεγμονής του πάσχοντα τένοντα. Η καθήλωση του ασβεστίου αποτελεί ένα έμμεσο στοιχείο χρόνιας καταπόνησης του τένοντα. Σχετίζεται περισσότερο με σακχαρώδη διαβήτη, παθήσεις του θυρεοειδούς ή ρευματολογικές νόσους.

Η ασβεστοποιός τενοντίτιδα έχει ίδια κλινική εικόνα με εκείνη της  “απλής” τενοντίτιδας του στροφικού πετάλου:

• Έντονος πόνος
  • Επίμονος νυχτερινός πόνο
  • Αποφυγή χρήσης του άνω άκρου λόγω πόνου
  • Πόνος που ακτινοβολεί στον αυχένα, στην ωμοπλάτη και στο υπόλοιπο άνω άκρο
  • Θερμός ώμος
  • Αίσθημα καύσου στο άνω άκρο

Ο ακτινολογικός έλεγχος καταδεικνύει την παρουσία ασβεστίου και μας επιτρέπει να χαρακτηρίσουμε την τενοντίτιδα ως ασβεστοποιό. Η θεραπεία περιλαμβάνει τα μέτρα που λαμβάνουμε σε κάθε τενοντίτιδα στροφικού πετάλου:

• Περιορισμό των δραστηριοτήτων του ώμου
  • Ανάρτηση του ώμου (τρίγωνος φάκελος ή απλό cuff n collar)
  • Ισχυρά παυσίπονα
  • Εγχύσειςκορτιζόνηςή PRP (platelet rich plasma)
  • Φυσιοθεραπεία: Κατά την έντονη εκδήλωση συμπτωμάτων, συνιστάται ανάπαυση. Η πρώιμη φυσιοθεραπεία δεν είναι ανεκτή από τον ασθενή και ερεθίζει ακόμα περισσότερο τον φλεγμαίνοντα τένοντα. Μετά το πέρας της έντονης συμπτωματολογίας, η ήπια κινησιοθεραπεία και τα θεραπευτικά υπέρηχα έχουν θετικά αποτελέσματα.

Συνήθως η ασβεστοποιός τενοντίτιδα αντιμετωπίζεται αποτελεσματικά με συντηρητικά (μη χειρουργικά) θεραπευτικά μέτρα. Σε περιπτώσεις εμμονής των συμπτωμάτων, υπάρχει ένδειξη για χειρουργική αφαίρεση της ασβεστοποιού βλάβης (αρθροσκόπηση ώμου). Τα αποτελέσματα της αρθροσκοπικής αφαίρεσης είναι άμεσα και θεαματικά.

ασβεστοποιός τενοντίτιδα ώμου-1

Η διάγνωση της ασβεστοποιού τενοντίτιδας απαιτεί υψηλό δείκτη κλινικής υποψίας και σωστό ακτινολογικό έλεγχο. Το κίτρινο βέλος υποδεικνύει την παρουσία κρυστάλλων ασβεστίου. Με μόνο μία ακτινογραφική λήψη, η επασβέστωση μπορεί εύκολα να διαφύγει της προσοχής μας (δεξιά ακτινογραφία).