Πόσο συχνά πρέπει να αντικαθιστούμε τα αθλητικά μας παπούτσια;

Πρόκειται για ένα διαχρονικό ερώτημα που βασανίζει όλους τους αθλητές, επαγγελματίες και ερασιτέχνες, και ιδιαίτερα τους δρομείς. Ωστόσο, η απάντησή του δεν είναι εύκολη, καθώς ο ρυθμός αντικατάστασης ενός υποδήματος βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με τη χρήση του.

Γενικά, με βάση σύγχρονες έρευνες, συνιστάται η αντικατάσταση των αθλητικών υποδημάτων κάθε 450 με 900 χιλιόμετρα. Ωστόσο, η συχνότητα αυτή είναι εντελώς ενδεικτική.

orthopaidikos-athlitika-papoutsiaΗ χρήση και η καταπόνηση ενός υποδήματος είναι μοναδική, όπως μοναδικός είναι και ο τρόπος άσκησης ενός αθλητή. Η φθορά των αθλητικών υποδημάτων είναι σε άμεση συνάρτηση με τα σωματομετρικά χαρακτηριστικά του αθλήτή (φύλο, ύψος, βάρος, ανατομικές ιδιαιτερότητες του άκρου ποδός, τρόπος βάδισης) και το επίπεδο δραστηριότητάς του (είδος αθλήματος, ένταση άσκησης, συχνότητα αγωνιστικής δραστηριότητας). Είναι επομένως κατανοητό, ότι ο ρυθμός αντικατάστασης των αθλητικών υποδυμάτων είναι “προσωπική υπόθεση” του καθενός.

Οι επαγγελματίες αθλήτές έχουν την ικανότητα να αντιλαμβάνονται εύκολα τη χρονική περίοδο αντικατάστασης των υποδημάτων τους. Αυτό οφείλεται στην εμπειρία τους, αλλά και στο γεγονός ότι οι παραπάνω παράμετροι (σωματομετρικά χαρακτηριστικά, επίπεδο άσκησης) είναι σταθερά.

Τι γίνεται όμως με τους ερασιτέχνες; Στην περίπτωση αυτή, τα “δεδομένα” συχνά αλλάζουν και η άσκηση πραγματοποιείται, όσο το επιτρέπουν οι υπόλοιπες απαιτήσεις της καθημερινότητας.

Παρακάτω αναφέρονται ορισμένες απλές συμβουλές που μπορούν να μας βοηθήσουν να λάβουμε τη σωστή απόφαση:

  1. Πίεση με τον αντίχειρα: Μόλις αγοράσουμε ένα ζευγάρι αθλητικών υποδημάτων, καλό είναι να πιέσουμε με τον αντίχειρά μας το κέντρο του εσωτερικού πάτου τους. Με τον τρόπο αυτό αντιλαμβανόμαστε πόσο μαλάκο ή σκληρό είναι το υπόδημα σην αρχική του κατάσταση. Στη συνέχεια, εφαρμόζουμε αυτή τη δοκιμασία περιοδικά (πχ ανά μήνα) και ελέγχουμε τυχόν διαφορές. Κατά κανόνα, ο πάτος γίνεται σκληρότερος προϊόντος του χρόνου.
  2. Ρυτίδες στη σόλα: Όταν παρατηρήσουμε σχισμές στη σόλα των υποδημάτων μας ή όταν πιέζουμε τη σόλα με τον αντίχειρα και εμφανίζονται “ρυτίδες”, τότε τα παπούτσια μας είναι ταλαιπωρημένα και πρέπει να αντικατασταθούν.
  3. Άκου το σώμα σου: Όταν μια συνηθισμένη και σταθερή δραστηριότητα (πχ καθημερινό τρέξιμο 2 χιλιομέτρων) αρχίζει να προκαλεί πόνο στα πόδια, τις κνήμες ή τη μέση, τότε πρέπει να σκεφτούμε την αντικατάσταση των αθλητικών μας υποδημάτων.
  4. Σύγκριση: Αν δοκιμάσουμε το παλιό ζευγάρι αθλητικών μας υποδημάτων και στη συνέχεια ένα νέο, μπορούμε να κάνουμε εύκολα τη σύγκριση. Σε περίπτωση που δε νιώθουμε άνετα τα παλιά μας παπούτσια, τότε έφτασε η στιγμή της αντικατάστασής τους.

Η συχνότητα αντικατάστασης των αθλητικών υποδημάτων είναι διαφορετική για κάθε αθλητή. Αν και εξαρτάται από πολλές μεταβλητές, μπορεί ωστόσο, να ακολουθήσει κάποιους γενικούς κανόνες. Εφαρμόζοντας κάποιος τις παραπάνω χρήσιμες συμβουλές, σύντομα θα αποκτήσει την εμπειρία να αντιλαμβάνεται, πότε πρέπει να επισκεφθεί ένα κατάστημα αθλητικών ειδών για να αγοράσει τα νέα του παπούτσια.

Κόλλιας Γεώργιος MD,MSc,FEBOT

https://orthopaidikos4u.gr

Για επείγοντα περιστατικά       213 0331715 / 697 2023834