τενοντίτιδα μακράς κεφαλής δικεφάλου

Η τενοντίτιδα μακράς κεφαλής δικεφάλου είναι φλεγμονή του εκφυτικού τένοντα του δικεφάλου βραχιονίου μυός. Συνήθως, συνοδεύει το σύνδρομο πρόσκρουσης του ώμου ή τη γενικότερη φλεγμονή του στροφικού πετάλου και λιγότερο συχνά αποτελεί μεμονωμένη πάθηση.

Η μακρά κεφαλή του δικεφάλου ξεκινά από το άνω τμήμα του επιχείλιου χόνδρου, διασχίζει τη γληνοβραχιόνιο άρθρωση και συνεχίζει προς το βραχιόνιο δια μέσου ενός ελύτρου (θήκης) που διαπερνά τον τένοντα του υπερακανθίου. Είναι επομένως λογικό, η τενοντίτιδα του υπερακανθίου να συνοδεύεται με τενοντίτιδα  μακράς κεφαλής δικεφάλου.

μακρά κεφαλή δικεφάλου

Αρθροσκοπική εικόνα ώμου. Το βέλος υποδεικνύει τον τένοντα της μακράς κεφαλής του δικεφάλου.

Τα συμπτώματα είναι ιδιαίτερα ενοχλητικά, καθώς η μακρά κεφαλή του δικεφάλου ανεξαρτήτως χρήσης του δικεφάλου μυός, κινείται (γλιστράει) μέσα από έλυτρό της σε οποιαδήποτε κίνηση του ώμου. Τα συμπτώματα που μαρτυρούν φλεγμονή αποκλειστικά στην μακρά κεφαλή είναι

• Ευαισθησία του τένοντα στην ψηλάφηση.
  • Πόνος κατά την κάμψη του αγκώνα υπό αντίσταση
  • Πόνος κατά τον πρηνισμό του αντιβραχίου υπό αντίσταση
  • Ειδικές κλινικές δοκιμασίες που απομονώνουν το στροφικό πέταλο και ερεθίζουν μόνο τη μακρά κεφαλή

Η τενοντίτιδα μακράς κεφαλής δικεφάλου διαγιγνώσκεται εύκολα με υπερηχογραφικό έλεγχο. Η θεραπεία περιλαμβάνει μέτρα παρόμοια με αυτά της τενοντίτιδας του στροφικού πετάλου:

• Περιορισμό των δραστηριοτήτων του ώμου
  • Ανάρτηση του ώμου (τρίγωνος φάκελος ή απλό cuff n collar)
  • Ισχυρά παυσίπονα
  • Εγχύσεις κορτιζόνης ή PRP (platelet rich plasma) στη μακρά κεφαλή υπό υπερηχογραφικό έλεγχο
  • Φυσιοθεραπεία: Κατά την έντονη εκδήλωση συμπτωμάτων, συνιστάται ανάπαυση. Η φυσιοθεραπεία δεν είναι ανεκτή από τον ασθενή και ερεθίζει ακόμα περισσότερο τη φλεγμαίνουσα μακρά κεφαλή. Μετά το πέρας της οξείας φάσης της νόσου, η ήπια κινησιοθεραπεία έχει θέση στο θεραπευτικό πρωτόκολλο. Στη συνέχεια προστίθεται και η μυϊκή ενδυνάμωση με ειδικό τύπο ασκήσεων.

Στην πλειονότητα των περιπτώσεων, η τενοντίτιδα μακράς κεφαλής δικεφάλου αντιμετωπίζεται αποτελεσματικά.  Σε περίπτωση συχνών υποτροπών και δραματική αλλαγή των καθημερινών δραστηριοτήτων του ασθενούς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε την πάθηση χειρουργικά (αρθροσκόπηση ώμου). Επίσης, χειρουργική λύση μπορούμε να δώσουμε σε περίπτωση που εκτελούμε αρθροσκόπηση για άλλους λόγους (πχ ρήξη υπερακανθίου) και παρατηρήσουμε έντονη φλεγμονή στη μακρά κεφαλή του δικεφάλου. Ανάλογα με την ηλικία, το επίπεδο δραστηριότητας του ασθενούς και το βαθμό της φλεγμονής, η χειρουργική θεραπεία περιλαμβάνει είτε τενοντοτομή (κόβουμε τον τένοντα), είτε τενοντόδεση (κόβουμε τον τένοντα και τον καθηλώνουμε στο βραχιόνιο).

τενοντίτιδα μακράς κεφαλής δικεφάλου - τενοντόδεση 1

Σε περίπτωση νέων και δραστήριων ασθενών, η μακρά κεφαλή του δικεφάλου τέμνεται (τενοντοτομή) και το κολόβωμα (τμήμα που απομένει) καθηλώνεται με μία άγκυρα (βίδα) στην ανατομική του θέση (τενοντόδεση).

τενοντίτιδα μακράς κεφαλής δικεφάλου - τενοντόδεση 2

Εικόνα μακράς κεφαλής μετά από τενοντοτομή και τενοντόδεση.