Η έξω επικονδυλίτιδα του αγκώνα ή αγκώνας του τενίστα (tennis elbow) αφορά στον χρόνιο και ήπιο τραυματισμό της έκφυσης των εκτεινόντων μυών του καρπού. Η πάθηση δεν είναι τενοντίτιδα με την κλασσική έννοια της φλεγμονής. Αποτελεί ένα σύνδρομο υπέρχρησης, παρουσιάζεται δηλαδή σε περιπτώσεις ασθενών που χρησιμοποιούν υπερβολικά τους εκτείνοντες του καρπού στην καθημερινή τους δραστηριότητα.

Οι εκτείνοντες μύες του καρπού εκφύονται (ξεκινούν) από τον έξω επικόνδυλο του βραχιονίου (έξω πλευρά του κάτω πέρατος του βραχιονίου)σχηματίζοντας μια ομάδα τενόντων. Συνήθως, στην έξω επικονδυλίτιδα πάσχει ένας συγκεκριμένος τένοντας – ο βραχύς κερκιδικός εκτείνων τον καρπό- χωρίς ωστόσο να αποκλείεται στην παθολογία της νόσου να συμμετέχουν και οι υπόλοιποι τένοντες.

Η νόσος είναι συχνή σε όσους εκτελούν επανειλημμένα πρηνισμό του αντιβραχίου υπό αντίσταση. Αρχικά, η πάθηση περιγράφηκε σε αθλητές αντισφαίρισης (τένις) λόγω της καταπόνησης των εκτεινόντων με την κίνηση backhand. Μπορεί όμως, να εμφανισθεί και σε αθλητές άλλων αθλημάτων καθώς, και σε επαγγελματίες χειρώνακτες (ελαιοχρωματιστές, υδραυλικοί, ξυλουργοί, οικοδόμοι, μεταφορείς μεγάλων φορτίων).

Η έξω επικονδυλίτιδα δεν αποτελεί τενοντίτιδα. Δεν αφορά δηλαδή, σε φλεγμονή στον τένοντα του βραχέος κερκιδικού εκτείνοντος τον καρπό αλλά, σε μια διαδικασία μικροτραυματισμού του και προσπάθειας ανακατασκευής του, λόγω υπέρχρησης. Ιστολογικά, παρατηρείται αποδιοργάνωση της αρχιτεκτονικής του κολλαγόνου, υπερτροφία των ινοβλαστών και υπερπλασία των αγγείων της πάσχουσας περιοχής.

Η πάθηση χαρακτηρίζεται από «ύπουλη» έναρξη λόγω του χρόνιου επίμονου μικροτραυματισμού των εκτεινόντων. Η εκδήλωση συμπτωμάτων υποδηλώνει ότι η τενόντιος βλάβη είναι πλέον εγκατεστημένη και ότι ο οργανισμός ενεργοποιεί μια διαδικασία αποκατάστασης. Οι ασθενείς πρέπει να γνωρίζουν ότι , το στάδιο της βιολογικής ανακατασκευής των τενόντων μπορεί να διαρκέσει αρκετές εβδομάδες έως και μήνες. Η γνώση αυτή είναι απαραίτητη για τη συμμόρφωσή τους στις οδηγίες του θεράποντος και την αποφυγή της ψυχολογικής φθοράς και της απογοήτευσης,  που συχνά εμφανίζονται ύστερα από τις πρώτες εβδομάδες μη επιτυχημένης συντηρητικής θεραπείας.

Η έξω επικονδυλίτιδα εκδηλώνεται με:

• Πόνος στην έξω πλευρά του αγκώνα κατά την έκταση του καρπού και το σχηματισμό γροθιάς
  • Μειωμένη δύναμη σύλληψης της άκρας χειρός

Ο ορθοπαιδικός επιβεβαιώνει την πάθηση με ειδικές κλινικές δοκιμασίες κατά τις οποίες, εκλύεται πόνος κατά την έκταση του καρπού υπό αντίσταση. Ο απεικονιστικός έλεγχος δεν είναι απαραίτητος, εκτός και αν υπάρχει πρόβλημα διαφορικής διάγνωσης (παρόμοια κλινική εικόνα με άλλη πάθηση). Στην περίπτωση αυτή, ο θεράπων μπορεί να συστήσει ηλεκτρομυογράφημα, υπερηχογράφημα ή μαγνητική τομογραφία για τον αποκλεισμό άλλων νόσων και την επιβεβαίωση της έξω επικονδυλίτιδας.

Η θεραπεία είναι κυρίως συντηρητική (μη χειρουργική) και περιλαμβάνει:

• Αποχή από τις δραστηριότητες που προκαλούν πόνο (αθλητισμός, εργασία)
  • Τροποποίηση της χρήσης του καρπού και του αντιβραχίου
  • Χρήση ειδικής περίδεσης (ταινία έξω επικονδυλίτιδας)
  • Παυσίπονα
  • Έγχυση κορτιζόνης ή PRP (Platelet Rich Plasma) στην πάσχουσα περιοχή
  • Φυσιοθεραπεία

Η συντηρητική αγωγή πρέπει να εφαρμοσθεί για εβδομάδες και μήνες, μέχρι την τελική εξάλειψη των συμπτωμάτων. Σε περιπτώσεις αποτυχημένης συντηρητικής θεραπείας ή επιδείνωσης της συμπτωματολογίας, υπάρχει ένδειξη για χειρουργική αντιμετώπιση. Στην περίπτωση αυτή, ο ορθοπαιδικός εφαρμόζει είτε ανοικτά, είτε αρθροσκοπικά (αρθροσκόπηση αγκώνα), ένα ευρύ χειρουργικό καθαρισμό στην έκφυση των εκτεινόντων τενόντων του καρπού.